Verkkosivun optimointi

”Kauneus ei tee sivustasi tehokasta, tehokkuus tekee sivustasi kauniin”

Ymmärtääkö kävijä sivuillasi mitä yrityksesi tekee?

Verkkosivun optimointi takaa tulokset! Internet on täynnä kauniita verkkosivuja. Varsinkin taiteellisemmat suunnittelijat toteuttvat mielellään näyttäviä ja kauniita sivustoja tyylikkäine grafiikkoineen ja näyttävine videoineen. Sinulle, verkkosivuston ylläpitäjänä, on kuitenkin oleellisinta sivuston tehokkuus. Älä siis myy tehokkuutta kauneuden kustannuksella.

Rumat sivut myyvät paremmin?

Ei, sivuston on oltava luotettavuutta henkivä ja toimiva sekä siisti. Kuitenkin sivustosi pääasia on tuoda mahdollisimman paljon kauppaa/liidejä. Silloin kaikki ylimääräinen on ylimääräistä. Eli jos jokin asia ei edesauta suoranaisesti tavoitteen toteuttamista, se todennäköisesti häiritsee sitä.

Muista siis:

  • Asiakkaitasi ei kiinnosta kuinka hienot sivut sinulla on
  • Asiakkaitasi kiinnostaa kuinka voit auttaa heitä ongelmassa/oletetussa ongelmassa
  • Asiakkaasi ei tee salapoliisityötä keksiäkseen mitä myyt/teet

Tee tämä testi sivullesi!

Poista sivultasi yrityksesi logot/nimi. Yritä katsoa sivuasi nyt niinkuin katsoisit mitä tahansa muuta sivua (tai pyydä jokin muu henkilö katsomaan sivuasi). Osaatko sanoa mitä yrityksesi tekee ja miten yrityksesi eroaa kilpailijoista? Jos et osaa, ei osaa kävijäsikään! Eli:

  1. Piilota logot/nimet
  2. Katso sivuasi, ymmärrätkö sivusi pääsanoman?

Esimerkki:

Alla on kuva eräästä verkkosivusta (käytin ulkomaalaista, ettei tule astuttua kenenkään paikallisen varpaille 😀 )

Osaatko sanoa:

  1. Mitä firma tekee?
  2. Miksi olisit yhteydessä firmaan?
  3. Lukisitko lisää?
Verkkosivun optimointi valokuva

Kyseessä on siis hammaslääkärin sivusto! Ja ei, tältä sivulta ei edes ole poistettu mitään logoja/tekstejä. Väittäisin että suurin osa kävijöistä ei osaa sanoa mitä tämä firma tekee! Huomioi vielä CTA:n teksti ”Varaa nyt”.. Kuitenkaan missään ei käy ilmi, että mitä varataan. Verkkosivun optimointi tämän tiedon esiintuomiseksi olisi ehdotonta.

Toinen esimerkki:

Samat kysymykset:

  1. Mitä firma tekee?
  2. Miksi olisit yhteydessä firmaan?
  3. Lukisitko lisää?
Verkkosivun suunnittelu kehitys

Ja tässä saman alan firma kuin ylemmssa kuvassa (kuten varmaan jokainen huomaa). Tässä on selkeästi tuotu esille edut joita voit odottaa kun otat tähän firmaan yhteyttä. Lisäksi CTA:n teksti on selkeämpi ”varaa tapaaminen”. Itse olisin ehkä vielä tehnyt kuvan CTA napista selkeämmin erottuvan, kuten myös teksteitä.

Keskity oleelliseen

Kun teet verkkosivuja, keskity tehokkuuteen, älä kauneuteen. Luota enemmän tutkittuun tietoon kuin ”verkkosivujen trendeihin”.

Jos sivusi ei myy niin hyvin kuin tahtoisit, ja et itse ehdi keskittyä konversio-optimointiin tai markkinointiin, ole yhteydessä ja katsotaan mahdollisia ongelmakohtia yhdessä!

Analytiikan käyttö verkkosivun optimoinnissa.

Dataohjautuvuus ja analytiikka ovat pikkuhiljaa nousseet markkinointitoimistojen perustermistöön. Seuraava lause on itsestäänselvyyttä, mutta jää erittäin usein taka-alalle markkinointia tehdessä. Eli data tarkoittaa tietoa, jota saamme kun ihmisiä käy verkkosivuillanne. Kun kävijöitä on tarpeeksi, alkaa yksittäisistä kävijöistä muotoutua selkeitä lainalaisuuksia ja keskiarvoja. Ongelma on kuitenkin se, että yksikään yksilö ei ole keskiarvo. Siksi analytiikkaa pitää aina käyttää vain tukena päätöksenteossa ja ongelmien etsinnässä. Ei kuitenkaan siten, että olettaisimme kävijän menevän automaattisesti tekemäämme muottiin.

Mitä mitata?

Analytiikka tarjoaa tietoa kävijöiden tekemisistä. Sinulle verkkosivuston ylläpitäjänä/verkkokauppiaana oleellisinta on lisätä verkkosivuston myyntiä/tehokkuutta. Analytiikan kautta saat tietoa loputtomasti, mutta 99% tiedosta on hyödytöntä. Perusmuuttujia on esimerkiksi:

  • Sivustolla vietetty aika
  • Sivut/istunto
  • Kävijämäärä
  • Demografiset tiedot
  • Välitön poistuma
  • Kävijän kulku
  • Klikkaukset
  • Ja nämä kaikki erilaisilla laitteilla/järjestelmillä jne.

Kun sinulle on oleellista lisätä sivuston myyntiä, voit esimerkiksi tehdä oletuksen, jonka mukaan ”jos asiakkaasi lukisivat enemmän tuotetekstejä, kauppa kävisi paremmin”. Nyt voit tutkia kuinka asiakkaiden sivullaoloaika muuttuu erilaisilla teksimuodoilla. Mikäli oletuksesi on oikea, pitäisi siis myynnin kasvaa kun kävijät lukevat enemmän teksiäsi. Tämän voit selvittää analytiikkaa tutkimalla, mutta itse myyntiä ei analytiikan tutkiminen tuo. Analytiikan kautta saat kuitenkin vinkkejä siihen, minkätyylinen teksti puree juuri sinun kävijöihisi parhaiten.

Verkkosivun optimointi ja analytiikkatyökalut

Yleisimmin (varsinkin pienillä firmoilla) käytössä oleva työkalu on Googlen analytics.

Google analytics on ilmainen työkalu, jossa Google saa tietoa sivustosi kävijöistä ja jakaa sen myös sinun käyttöösi. Käytännössä kuitenkin analyticsin käyttö antaa dataa myös Googlelle (joka jää datan omistajaksi). Suuremmilla käyttäjämäärillä voi olla perustelua siirtyä maksulliseen Google analytics 360 versioon. Tämän version käyttäjänä omistat itse keräämäsi datan.

Adoben analytics on erityisesti verkkokauppiaiden tarpeisiin kehitetty analytiikkatyökalu. Maksullisena jää suosiossa Googlen analyticsin jalkoihin. Tarjoaa kuitenkin ominaisuuksia joita ei Googlen puolelta löydy.

Lämpökarttatyökalut ovat myös ”perustason” datankeräysvälineitä. Hotjar tunnetuimpana ja melko selkeäkäyttöisenäkin on hyvä valinta datan keräämiseen.

Älä mittaa huviksesi

Mittaa siis asioita joilla on merkitystä toiminnallesi. Analytiikka on keskeinen osa-alue konversio-optimoinnissa, mutta laajan tietomäärän suodattaminen vastaamaan juuri oikeisiin kysymyksiin on oleellisin osa datan hyödyntämistä. Muista myös aina verrata oman sivustosi dataa oman sivustosi dataan (sivustosi käyttäjäkunta on ainutlaatuinen). Luo kävijadatan perusteella ostajapersoonia, sekä suunnittele sivustosi kulkua.

Stephen R Coveytä lainatakseni, ”aloita tavoite mielessäsi”. Eli pidä marssijärjestyksenä aina jonkin osa-alueen kehittämistä, jonka jälkeen käytä keräämääsi dataa kyseisen tavoitteen saavuttamiseen. Ei siis päinvastoin.

Laatuoptimoinnin perusteet

Laadukkuus sisältää samoja toimia, kuin hakukoneoptimointi tai konversio-optimointi. Isoin ero on ajatusmaailmassa. Hyvä hakukonenäkyvyys ja sivuston toiminta ei ole hokkuspokkus temppuja, tai hakukoneen huijausta. Se voi olla sitä lyhyellä aikavälillä, mutta vakaasti laadun päälle rakennettu sivusto ei horju Googlen päivitysten mukana.

Oikotiet onneen

Oikotienä onneen laatuoptimoidun sivuston kehittämisessä on aina asiakas! Onko asiakkaasi olot tehty mahdollisimman mukavaksi, helpoksi, ja häiriöttömäksi sivuillasi?

  • Kävijälläsi on toiveita/ongelmia
  • Sivustosi on olemassa jotta voit kertoa kuinka ratkaiset nämä ongelmat
  • Sivustosi ohjaa asiakkaan hänen kannalta hyvään lopputulokseen

Oikeastaan siinä se. Kun on touhunnut aikansa hakukoneoptimoinnin ja konversio-optimoinnin maailmassa, alkaa herkästi huomaamaan tiettyjä lainalaisuuksia ja toistuvia teemoja. Kaikki voidaan kuitenkin aina palauttaa samaan kysymykseen: Tuottaako tämä lisäarvoa kävijälle?

Lisäarvon määrittäminen ja verkkosivun optimointi

Et voi palvella jokaista ihmistä, mutta voit palvella jokaista sivusi kävijää.

Jos rakennat sivustosi konkreettisesti asiakkaiden toiveiden pohjalta (nämä siis voivat olla hyvinkin erilaisia, kuin ne mitä uskot toiveiden olevan) tulet jokaisessa vaiheessa väistämättä parantamaan sivustosi SEO sekä CRO:ta. Et voi tehdä asiakaslisäarvoa parantavaa toimenpidettä ja samalla heikentää sivusi tehokkuutta. Sellaista komboa en ainakaan itse onnistunut keksimään:)

Konkretia katoaa työssä, mutta löytyy asiakkaiden ajatuksista.

Mikä ongelma olikaan, jota sivustosi on ratkaisemassa, sen ei tule ikinä olla lähtöisin omista toiveistasi. Asiakkaiden toiveet ja niiden kautta heidän asiakkaidensa toiveet ovat tekemistä ohjaava voima laatuoptimoinnissa. Mieti siis jokaisen toimen kohdalla:

  1. Tuottaako tämä jotain uutta/arvokasta kävijälle?
  2. Helpottaako tämä asiakkaan/kävijän tilannetta?
  3. Avaako tämä uuden näkökulman asiakkaalle?
  4. Osaisiko asiakas kysyä tätä tuotetta/palvelua niillä sanoilla, joilla siitä puhun?
  5. Parantaako tämä asiakkaan kokemusta sivustolla?
  6. Teenkö verkkosivuston optimointia asiakkaalle vai Googlelle?

Mitä useampaan saat vastaukseski ”kyllä”, sen todennäköisemmin olet oikealla reitillä!

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *