Totuus hakukoneoptimoinnista

”Sumuisessa huoneessa tekemää, ydinfyysikot kateellisesksi saattavaa touhua, jonka lähin vertailukohta löytyy ehkä Anonymous ryhmän toiminnasta”

Hakukoneoptimointi on jo nimenäkin niin hienon kuuloinen, että sen täytyy olla jo senkin takia monimutkaista, pienen nörttiporukan sumuisessa huoneessa tekemää, ydinfyysikot kateellisesksi saattavaa touhua, jonka lähin vertailukohta löytyy ehkä Anonymous ryhmän toiminnasta.

Ikävä kyllä totuus ei ole näin mystinen. Ja todennäköisesti vielä vähemmän mystiseen suuntaan mennään.

Six letters to rule them all

Google on pisteessä, jossa se voi periaatteessa nostaa tai tuhota yrityksiä halunsa mukaan. Onneksi tämä pakottaa Googlen myös toimimaan mahdollisimman reilusti sivustoja kohtaan. Ensimmäinen hakukoneoptimoinnin tekniikka oli lisätä haluttu hakusana taustan värisellä tekstillä tuhat kertaa peräkkäin sivun alaosaan. Tämän ajan hakukone etsi vain haluttua hakusanaa sekä sen esiintymistiheyttä ja arvotti sivut näiden mukaisesti. 

Ajan myötä Google on kuitenkin oppinut ymmärtämään sivujen sisältöä paremmin ja paremmin, eikä 2000- luvun alun optimointitekniikan käyttäminen enää tuo muuta kuin rangaistuksia Googlen puolelta. 

Googlen toiminta-ajatus

Googlen toiminta-ajatus on järjestää verkossa oleva tieto mahdollisimman relevanttiin muotoon vastaamaan asiakkaiden hakuihin mahdollisimman tarkasti. On kuitenkin monia asioita, joiden mukaan Google arvioi sivustoja ja rankkaa niiden järjestystä. Jos 15 vuotta sitten riitti, että sivustolla luki haluttu avainsana tarpeeksi monta kertaa, on nykyään merkitystä myös linkityksillä, otsikoilla, sivun nopeudella, luotettavuudella jne.

Katsotko kuin Google, vai kuin hakukoneoptimoija?

Hakukoneoptimoijana saatat ajatella helposti tällaisessa järjestyksessä:

Kuinka kirjoitan tekstiä jonka Google tunnistaa?
->Kuinka hankin linkkejä jotka lisää sivuston arvostusta Googlen silmissä

->Kuinka nopeutan sivustoan? Jne…

Kun ajattelet kuin Google, meneekin ajatusmaailma näin päin:

Kuinka varmistan, että sivustoni tarjoaa parasta ja luotettavinta sisältöä tarjoamastani aihealueesta?

  • Onhan sisältö laadukasta?
  • Onhan sivustolla selkeä liikkua, eli tekstissä on linkkejä muihin sivujen osiin?
  • Onhan sivusto turvallinen ja nopea asiakkaan käyttää?
  • Voinko jakaa tietoani mahdollisimman laajalle yleisölle?
  • Kerronhan metakuvauksissa mahdollisimman tarkasti mitä sivuni sisältää, jotta asiakkaat osaavat klikata sivuilleni.

Periaatteessa toimenpiteet ovat molemmissa samansuuntaisia, mutta toinen katsoo menneisyyteen ja toinen tulevaisuuteen.

Katso tulevaisuuteen!

Google tulee varmasti jatkossakin panostamaan enemmän ja enemmän siihen, että sivustot löytyisivät oikeasti laadukkaan sisällön, eikä sivustolle tehtyjen optimointitoimenpiteiden takia. Jos siis teet optimointia optimointi-edellä, tulet kokoajan juoksemaan aikaa ja algoritmimuutoksia vastaan.

Jos taas teet kuten muutamat alan huiput, keskityt tekstiin joka on madhollisimman laadukasta ja lisäarvoa tuottavaa. Eli tässäkin asiassa: nosta asiakas keskiöön, ja anna vaikutusten tulla itsestään.

”Huolehdi puusta, puu huolehtii hedelmistään”.

Hakukoneoptimointi pitäisi ehkä sanana vaihtaa, ainakin laadukkaiden tekijöiden keskuudessa, johonkin paremmin asiaa kuvaavaan termiin. Vaikkapa laatuoptimointiin, jonka lisätuotteena myös hakumäärä kasvaa. Onhan mukavampi ajatella, että sivustoni on niin hyvä, että sinne hakeutuu vierailijoita sisällön eikä kikkailun takia.

Lue myös 5 myyttiä hakukoneoptimoinnista!

Laatuoptimoinnnin ensiaskeleet

Käydään läpi vaihteeksi konkreettisia askeleita, joilla saat verkkosivustosi kävijämääriä, konversioprosenttia ja sivullaoloaikoja lisättyä. Nämä jutut pitäisi olla jokaisella sivustolla kunnossa, joten tässä helppo 5-kohdan lista.

1. Verkkosivuston selkeä pääajatus

Verkkosivustollasi on oltava selkeä tavoite. Määrittele se. Sivustosi tavoite EI voi olla ”lisätä tietoa aiheesta xx ja kerätä uutiskirjetilaajia sekä myydä tuotteita yy”. Tavoitteen on oltava esimerkiksi ”Myydä tuotteita YY”. Tällöin voidaan sivuston muut osa-alueet valjastaa pääasiallisen tavoitteen taakse, ja saat näin selkeästi mitattavan tavoitteen sivustollesi.

2.Sivustolla on oltava asiakkaalle lisäarvoa tuottavaa materiaalia

Sivustosi EI voi olla kopio kilpailijoiden sivuista. Sinun on kyettävä tarjoamaan jotain sellaista, mikä tuottaa oikeasti lisäarvoa asiakkaalle. Voit esimerkiksi kuvata videoesittelyt tuotteistasi, kirjoittaa asiantuntijatekstejä aihealueestasi tai tarjota ilmaista näytettä tms. Jokin asia on kuintenkin oltava, jolla erotut muista alasi toimijoista. Muista myös kertoa avoimesti se mitä vierailijasi saa, jos hän on tekemisissä yrityksesi kanssa.

3. Perus hakukoneoptimointi kuntoon

Kun olet määritellyt sen mitä teet, mieti mitä ovat ne kysymykset joihin sivusi vastaa. Tämän jälkeen varmista, että sivustoltasi löytyy samantyyliset sanamuodot, kuin näissä kysymyksissä. Jos myyt vaikkapa asuntoja, on asiakkaiden kysymykset todennäköisesti tyyliä ”tehokkain kiinteistöväittäjä/edullisin kiinteistövälittäjä”. Toki tähän tutkimukseen suosittelen ammattilaisen käyttämistä tai ainakin itse tehtyä avainsanatutkimusta.

Varmista myös, että sivuillasi on:

  1. Metakuvaukset kunnossa
  2. Sitemap tiedosto
  3. Sisäisiä linkkejä helpottamaan liikkumista
  4. Ulkoisia linkkejä tarpeen mukaan
  5. Riittävästi uniikkia tekstiä
  6. Kuvissa ”alt” kuvaukset
  7. Selkeä osoiterakenne

4. Perus konversio-optimointi kuntoon

Kävijäsi ei aio toimia salapoliisina sivustollasi, vaan jokainen toimi on oltava mahdollisimman selkeästi esillä ja ohjaavana. Jos siis haluat vierailijasi ottavan yhteyttä, on yhteydenotto tehtävä mahdollisimman helpoksi ja selkeäksi. Lisäksi yhteydenottoon tulee päästä helposti jokaiselta sivun osa-alueelta. Tämän tekstin optimointi on hieman haastavaa, mutta todennäköisesti huomasit ainakin yhden sanan tässä kappaleessa ennen kuin edes luit koko tekstiä! Sama pätee esimerkiksi verkkokauppaan. Jos asiakkaasi joutuu etsimään ostoskoria, on melko todennäköistä ettei jokainen sitä tule löytämään/jaksa etsiä.

Eli:

  1. Ole selkeä
  2. Tuo ilmi oma arvolupauksesi
  3. Tavoittele yhtä tavoitetta/sivu
  4. Tuo tavoite selkeästi esille
  5. Varmista, että Call To Actionit on kunnossa
  6. Varmista, että ostoputkesi on selkeä
  7. Testaa ja mittaa.

5.Asenna analytiikka

Sivustosi tehokkuuden mittaaminen ja kehittäminen on mahdollista vain, jos sinulla on oikeanlainen analytiikka käytössä. Älä siis arvaile, vaan asenna sivustollesi ainakin ilmaiset:

  1. Google Analytics
  2. Google Search Console
  3. Hotjar

Näiden kanssa saat jo melko selkeän kuvan siitä, mitä sivustolla tapahtuu, ja millä osa-alueilla kävijöillä on ongelmia sivustolla. Analytiikasta saat vastaukset kysymyksiin:

  • Mitä kävijät tekevät
  • Mitä he lukevat/näkevät
  • Missä he poistuvat/mihin he saapuvat
  • Millä hakusanoilla sivustollesi saavutaan
  • Mitä klikataan/yritetään klikata

Tämän jälkeen haluat vastauksia tärkeimpään kysymykseen:”Miksi” kävijät tekevät niin kuin tekevät. Siitä myöhemmin lisää.

Voit nyt siis

  1. Hoitaa ylläolevat asiat kuntoon
  2. Pyytää apua näiden kuntoon laittamiseksi

Ota yhteyttä, niin keskustellaan sivusi tilanteesta ja kehityskohteista.Älä jätä ilmaista myyntiä ottamatta turhilla virheillä sivustollasi

Summary

One thought on “Totuus hakukoneoptimoinnista”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *