Search Console: Tärkein SEO työkalu.

Search Consolen avulla pääset tekemää dataohjautuvaa hakukoneptimointia.. Search console on mielestäni tärkein hakukoneoptimoijan työkalu, joka on kaiken lisäksi ilmainen. Search Console kertoo sinulle hakukonenäkyvyyden lisäksi sivustolla olevia virheitä ja kehityskohtia. Näet asiat siten kuin Google, joten pääset käytännössä tutkimaan asioita Googlen silmin. Tämä on sanomattakin erittäin hyödyllistä tietoa nimenomaan hakukonenäkyvyyden kannalta.

Search Console kuvaus

Näin hyödynnät Search Console:a

Kun olet vahistanut omistajuutesi sivustoosi Search Consolessa (onnistuu helposti jos sinulla on Google Analytics) näet ylläolevan tyyppisen näkymän. Tästä näet käytännössä moniko on nähnyt ja klikannut orgaanisia hakutuloksiasi. Näet myös keskimääräisen sijainnin sekä keskimääräisen klikkausprosentin. Nämä eivät kuitenkaan ole niin oleellisia tietoja, sillä tahdot seurata hakukonenäkyvyytttä hakutermi tai sivu kerrallaan, etkä niinkään kokonaisuutta.

1.Tarkista mahdolliset virheet sivustolla

Search Console antaa sinun tarkistaa sivustolla mahdollisesti olevat mobiilikäytön virheet.

Mobiilikäyttö search console

Klikkaa ”Mobiilikäyttö”, jolloin näet mahdolliset virheet sekä parannusehdotukset. Mikäli sivulla on virheitä (esim klikattavat elementit liian lähekkäin) saat siitä huomautuksen ja voit korjata tilanteen verkkosivun puolella. Täällä näkyvät virheet vaikuttavat SUORAAN kyseisten sivujen hakukonenäkyvyyteen.

Ylemmässä kohdassa oleva ”Nopeus” kertoo sivun nopeuden Googlen silmissä. Vaikka tehokkaampi tapa onkin tutkia sivun nopeutta Google Speed Insight-työkalulla, antaa Search Console hyvän yleiskatsauksen sivun nopeuteen. Tutki ainakin hitaaksi merkityt sivut ja pyri niitä nopeuttamaan.

2.Sivun indeksointi.

Indeksointi

Kirjoittamalla sivun ylälaidan tekstikenttään minkä tahansa sivustosi osoitteen näet onko se indeksoitu Googleen, onko indeksointi onnistunut ja onko sivussa ongelmia. Lisäksi näet milloin sivu on viimeksi indeksoitu. Voit myös pyytää sivuasi indeksoitavaksi, jos olet tehnyt esimerkiksi muutoksia sivulle. Tässä vaiheessa on tärkeä vain tarkistaa että tärkeimmät sivusi toimivat ja löytyvät.

3.Hakukoneoptimointi Search Console:lla

Nyt kun olet tarkistanut tärkeimmät virhemahdollisuudet, voidaan siirtyä tarkastelemaan itse hakukoneoptimoinnin mahdollisuuksia. Klikkaa oikealta kohtaa ”kehitys” ja klikkaa aktiiviseksi kaikki osa-alueet (klikkaukset, näyttökerrat, klikkausprosentti, keskimääräinen sijainti).

Hakukoneoptimointi SC:n avulla

Klikataan vielä näyttökerrat tai klikkaukset, jolloin saat hakutermit järjestettyä suosituimmasta alkaen. Esimerkissä huomaamme nuolien kohdalla erittäin pienen klikkausprosentin verrattuna keskimääräiseen sijoitukseen. Nyt voimme tehostaa ja muokata kyseistä hakusanaa, jolloin Google poistaa muut termit listauksesta. Tämän jälkeen klikkaamme kohtaa ”sivua”.

Search console sivua

Nyt näemme mitkä sivut tuovat kyseisen liikenteen.. Tässä tapauksessa voimme klikata haluttua sivua ja tarkastella sen tietoja vielä tarkemmin. Tämän tapauksen kohdalla klikkausprosentti on kasvanut hieman helmikuun alun jälkeen(jolloin sivun metakuvausta muokattiin). Selkeästi vieläkin olisi tehtävää vaikka suunta onkin nyt jo ylöspäin. Klikkaamalla nyt jotain tässä näkymässä näkyvää sivua, sekä poistamalla kuvan yläosan yläpuolelta (ei näy tässä) hakutermin näemme kaikki hakutermit jotka tuovat liikennettä tälle sivulle. Tätä varten pitää palata vielä graafin alla kohtaan ”KYSELYT”.

Search Console & Google analytics

Voit yhdistää Search Consolen myös Google analyticsiin. Tällöin näet osan tiedoista suoraan Analytics näkymästä. Paras tekniikka on etsiä Google Analyticsin puolelta suosituimmat/parhaiten tuloksia tuovat laskeutumissivut. Ota tieto ylös ja palaa Search Consoleen. Tutki millä hakutermeillä ihmiset saapuvat parhaiten tuottaville sivuillesi. Tätä tietoa voit hyödyntää strategisen hakukoneoptimoinnin suunnittelussa sekä jopa maksetun markkinoinnin tehostamisessa.

Linkkiprofiilin tarkistus

Search Consolen ”LINKIT” näkymästä pääset tarkkailemaan sivustollesi osoittavia linkkejä. Laadukkaat linkit ovat hakukoneoptimoinnin peruskauraa, joten tahdot varmistaa ettei sivullesi osoita laaduttomia, jopa hakukonenäkyvyyttä haittaavia linkkejä.

Tee siis näin linkkien auditointi

  • Klikkaa auki ”linkit” sivu.
  • Klikkaa ”tärkeimmät linkittävät sivustot”
  • Tutki kaikki linkit läpi.
  • Jos huomaat linkkejä, jotka ovat epäilyttäviä, voit tarkistaa onko ne esim suljettuja sivuja tai muita huijaussivustoja
  • Ota ylös huonot sivut
  • Lähetä hylättävät linkit Googlen Disawov työkalulla

Tällöin Google ei laske kyseisiä linkkejä arvioidessaan sivustosi luotettavuutta. Ole kuitenkin aina ÄÄRIMMÄISEN TARKKA poistaessasi linkkejä sivustoltasi. Pahimmassa tapauksessa teet todella suuren karhunpalveluksen sivustosi näkyvyydelle. Kuitenkin jos huonojen linkkien määrä on suuri, voi niistä olla haittaa ja hylkääminen on perusteltua.

Miksi sivustolleni osoittaa huonoja linkkejä?

Tähän on muutamia syitä. Ikävä kyllä yleinen syy ikävä kyllä epärehelliset kilpailijat. Eli kun Googlen silmissä sivustosi arvostus laskee huonoista linkeistä, on kilpailijan ”mustamaalaaminen” tällaisilla linkeillä toimiva tekniikka. Google oppii jatkuvasti ja huonot linkit eivät ole enää niin suuri ongelma kuin aiemmin, mutta hyötyäkään niistä ei ole joten linkkiprofiilin tarkistus on järkevää. Huonot linkit voivat olla toki myös tullut muista syistä, kuten yksinkertaisesti vahingossa tai muuten epärehellisten toimijoiden tekemänä.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *