Konversio-optimoinnin aloittaminen

Konversio-optimoinnin aloittaminen

Mitkä ovat askelmerkit onnistuneen konversio-optimoinnin aloittamiseen? 

Konversio-optimoinnin aloittaminen on projekti, jonka aluksi on tärkeintä määritellä tavoitteet. Ota ensin käsittelyyn esimerkiksi suurempi, pidemmän ajan tavoite. Otetaan tässä esimerkiksi vaatteita myyvä verkkokauppa. Verkkokaupan pitkän aikavälin päätavoite on myyntikate euromäärän kasvattaminen.

Nyt pureudumme tähän tarkemmin. Mitkä osa-alueet johtaisivat paremman myyntikate euromäärän saavuttamiseen?  Ensimmäisenä tutkitaan sivuston tämän hetken tilanne. Todetaan, että sivustolla käy paljon vierailijoita, pääasiassa maksetun fb markkinoinnin kautta, mutta kauppa ei tahdo tulla kuitenkaan kovinkaan hyvin.
Nyt otetaan tarkasteluun ongelmakohta. Eli vierailijoita on, mutta kauppa ei käy.

Ensimmäisenä olisi tällaisessa tilanteessa järkevää siirtyä tutkimaan Facebookin puolelta dataa sivustolle siirtyneistä vierailijoista.


Konversio-optimoinnin aloittaminenFacebookin puolelta näemme esimerkiksi, että suurin osa linkkiä klikkaavista henkilöistä on 24-35 vuotiaita miehiä. Kuitenkin sivuston analytiikkaa tutkittaessa Google Analyticsin puolelta, huomataan suurimman osan ostavista asiakkaista olevan 45-55 vuotiaita naisia. Tämä tieto mielessä korjaamme fb mainonnan kohdennuksia juuri oikeasti konversioita tuoville asiakasryhmille.

Nyt meillä on tilanne, jossa sivuston konversioaste ja mainonnan tuotto kasvaa kun sivustolle ohjataan enemmän potentiaalisia ostajia. On tärkeää käyttää tässä oikeaa dataa, eikä omia arvailuja, sillä omat mielipiteet voivat olla hyvinkin vääristyneitä.

Konversio-optimoinnin seuraava vaihe

Nyt sivuillasi on parempi konversioaste kuin aluksi, mutta vaata yksi pieni osa-alue on kokenut muutoksia. Seuraavaksi palataan tutkimaan tämän hetken tilannetta. Google Analyticsin puolelta huomaamme, että konversioaste on Android puhelimilla selkeästi huonompi kuin iPhone puhelimilla. Tähän voi olla monia syitä, mutta tässä tapauksessa testaaminen Android puhelimella tuo esille teknisen ongelman, joka estää ostoskoriin siirtymisen. Ongelman korjaaminen parantaa jälleen sivuston konversioastetta.

Puhelimien ja mobiililaitteiden yleisyys tuo konkreettisestikin tämän tyyppisiä ongelmia paljonkin. Kannattaa siis tutkia sivuston liikenne tarkasti erilaisilla laitteilla. Varsinkin erilaiset näytönkoot voivat tuoda yllätyksiä sivuston käytössä ja näkyvyydessä.

Analytiikasta huomaammekin nyt, että sivuston suosituimmista laskeutumissivuista ”lastenvaatteet kesäksi, lue 6 vinkkiä” ei tuota juurikaan koversioita.

Search Consolen kautta löydämme tälle sivulle ohjaavat haut. Muokkaamme sivua vastaamaan paremmin vierailijoiden tarpeita. Samalla hakukonenäkyvyys kasvaa.

Nyt kuitenkin käy niin, että tämäkään ei lisää kyseisen lasketumissivun konversioastetta juurikaan.

Toteamme vierailijoiden olevan tässä vaiheessa vasta vertailemassa ja miettimässä hankintaa.  Iskemme tähän tilanteeseen rakentamalla erillisen markkinoinnin automaation. Luomme siis kyseiselle laskeutumissivulle uutiskirjeen tilauslomakkeen, jossa lupaamme ensin kertoa vielä tarkemmin kesän lastenvaatetrendeistä. Tämän lisäksi alamme tuomaan myös markinointia kohti omaa kauppaamme ja kauppamme tuotteita.

Näin saamme 10% kyseisen laskeutumissivun vierailijoista tilaamaan uutiskirjeen. Uutiskirjeen tilaajista taas 20%  tekee tilauksen kuukauden sisällä uutiskirjeen tilaamisesta. Näinollen sivun konversioaste nousee laskennallisesti 2% tasolle.

Häiriötekijöiden poisto A/B testillä

Huomaamme tässä vaiheessa sivustolla löytyvien ”jaa somessa” nappuloiden olevan ahkerassa käytössä. Konversio-optimoinnin perusperiaatteen ”ylimääräinen on ylimääräistä” ymmärtävä optimoinnin ammattilainen huomaa tämän ja tekee hypoteesin, jonka mukaan Someen siirtyminen kesken tuotteiden selaamisen heikentää kauppojen määrää. Hän tekee A/B testin, jossa alkuperäistä versiota vastaan tehdään toinen versio, jossa somenappulat ovat huonommin esillä sivun alalaidassa. Sivun konversioaste kasvaa 10% kuten tässä case esimerkissä Taloon.com:illa.

Nyt sivuston optimoinnissa on käytetty datan tulkintaa, mainosten optimoimista, markkinoinnin automaatiota, A/B testaamista sekä teknisiä toimenpiteitä sivustolle.

Konversio-optimointiprosessi

Kuten hakukoneoptimointikin, on konversio-optimointi jatkuva prosessi, jossa sivuston tehokkuus kasvaa kuukausi kuukaudelta paremmaksi. Etsi ylläolevien esimerkkien avulla sivustosi ongelmakohtia jatkuvasti kehittäen ja testaten.

Prosessiluontoinen konversio-optimointi voi sisältää näiden lisäksi esimerkiksi:

  • Yksittäisen sivun ja arvolupauksen muutos/testaus
  • Huonoimmin toimivien laskeutumissivujen optimointi.
  • Liikkeen poistaminen /lisääminen sivulle strategisesti.
  • Sähköpostiviestien optimointi
  • Maksetun mainonnan tehostaminen laskeutumissivujen optimoinnilla.