5 Hakukoneoptimointi- myyttiä

Hakukoneoptimointi puolelta myytti systeemin vaikeudesta tulikin jo käytyä läpi aiemmin, mutta tässä 5 myyttiä hakukoneoptimointiin liittyen, jotka on hyvä oikaista.

Hakukoneoptimointi on projekti.

Ei, hakukoneiden algoritmit ja arvostukset muuttuvat jatkuvasti laadukkaamman ja laadukkaamman toiminnan varmistamiseksi. Projekti voi olla metakuvauksien lisääminen, kategoriatekstien kirjoittaminen, tai sisäisen linkityksen parantaminen, mutta mikään niistä ei ole koskaan ns valmis. Tehty on parempi kuin tekemätön, mutta paremmin tehty on parempi kuin huonosti tehty. Varmista siis että kaikki kohdat on tehty, mutta varmista myös, että kehität ja parannat kaikkia kohtia jatkuvasti laatuoptimoinnin periaatteet muistaen.

Hakusanoja pitää olla x/100 sanaa.

Hakukoneoptimointi vaatii analytiikan tutkimista.

Hakusanojen määrälle ei ole selkeää sääntöä. Joissain tapauksissa hakusana voi olla tekstissä useammin, ja toisissa harvemmin. Tärkeintä on, että tekstiä on riittävästi ja hakusana tulee ilmi luonnollisen esiintymistiheyden verran. Google arvioi hakusanojen määrää/sanamäärä muualla verkossa olevan vastaavan sisällön mukaan. Jos käytät selkeästi enemmän kyseistä sanaa kuin muut aiheesta kirjoittavat, voi Google lukea sen heikentävänä asiana. Toisaalta jos hakusana sanotaan useasti luonnollisesti tekstissä, ei sitä ole tarpeen pyrkiä tarkoituksellisesti vähentämään. Oikein valitut hakusanat vaikuttavat suoraan myös sivun konversioprosenttiin.

Sisäisten linkkien määrä

Kuten laatuoptimoinnin ajatusmaailmassa on todettu, tulee sivuston sisäisten linkkien olla mahdollisimman luonnollisia ja oikeasti kävijää helpottavia. Älä siis pyri tekemään linkkejä sivustoihin tai niiden osiin, jos linkit eivät ole oikeasti tarpeen tai jos niillä ei saada helpotettua asiakkaan kulkua sivustolla. Laita kuitenkin oikeasti tärkeitä sisäisiä (ja ulkoisia) linkkejä sivuillesi, kun ne ovat perusteltuja ja luontevia.

Googlen kanssa työskennellyttä Matt Cuttsia mukaillen: Älä pyri tekemään linkeistäsi luonnollisen oloisia, tee niistä luonnollisia.

Google Ads parantaa orgaanista näkyvyyttä

Sitkeä, ja aika ymmärrettäväkin uskomus on se, että kun käytät Googlen ADS palveluita, Google palkitsee sivusi paremmilla orgaanisilla sijoituksilla. Tämä ei tutkimusten valossa pidä paikaansa, ja olisi Googlellekin erittäin suuri imagokolahdus, jos se pitäisi.

Itse asiassa tilanne on täysin päinvastoin, jos teet hakukoneoptimointia hyvin, varsinkin laatuoptimoinnin ajatusmaailmalla, tulee Google ADS klikkaushinnat laskemaan sivuston laatupisteiden parantuessa. Molempi parempi siis, mutta ADSiin käytetty raha ei tuo parempaa orgaanista näkyvyyttä.

Hakukoneoptimointi tehdään vain omalla sivustolla

Tämä on erittäin yleinen harhakäsitys. Google pyrkii tarjoamaan mahdollisimman laadukasta sisältöä käyttäjille. Kuitenkin Googlen on melko hankala päätellä sivustosi laatua pelkästään sivustollasi olevien tietojen perusteella, sillä vaikka Googlen algorimi on oppiva, ei se kuitenkaan vielä vastaa ihmisen ajatustenjuoksua. Hyville ja laadukkaille sivustoille löytyy kuitenkin usein linkkejä muilta sivuilta, ja tämän Google näkee postiiivisena merkkinä. Toki laadukas sisältö oikeastikin tuo linkkejä sivustollesi, mutta voi itsekin avittaa tilannetta tarjoamalla aiheestasi olevaa sisältöä muille alan sivuille, jotka eivät suoraan kilpaile kanssasi. Pyydä vain sivustoa, jolle sisältöäsi annoit, linkkaamaan sinun sivullesi tekstin ”lähteenä”.

2 thoughts on “5 Hakukoneoptimointi- myyttiä”

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *