5 Sosiaalisen Median Markkinointivinkkiä B2B Firmoille

Sosiaalisesta mediasta on kehittynyt jatkuvasti kasvava alusta myös B2B-yrityksille, jotka voivat mainostaa tuotteitaan tai palveluitaan ja tavoittaa potentiaalisia asiakkaita.

Yhä useammat ihmiset käyttävät jonkinlaista sosiaalista mediaa päivittäin, minkä vuoksi myös B2B yritysten on tärkeää kehittää sosiaalisen median markkinointistrategia.

Muista, että vaikka asiakasyrityksesi eivät käyttäisi sosiaalista mediaa, yrityksissä työskentelevät päättäjät käyttävät!

Tässä on viisi esimerkkiä ja vinkkejä siitä, mitä B2B-yritysten tulisi tehdä saavuttaakseen sosiaalisen median markkinoinnilla enemmän tulosta.

1. Ole aktiivinen sosiaalisessa mediassasi

Usein B2B-yritykset jakavat muualla tuotettua sisältöä sosiaalisen median kanaviin, ja toivoo että se riittää herättämään kiinnostusta.

Tämä ei kuitenkaan ole totta nykypäivän sometulvassa. Kun yritys postaa sosiaaliseen mediaan, sen on oltava valmis myös kommunikoimaan asiakkaiden kanssa (tästä syystä media on nimeomaan sosiaalinen).

Lähes 80% markkinoijista kertoo sosiaalisen median lisänneen verkkosivujen liikennettä. (Social Media Examiner). Tämä tulos on saatu keskimäärin noin 6h viikottaisella sosiaalisen median panostuksella.

Sosiaalisen median läsnäolo ja aktiivisuus helpottaa asiakassuhteiden ylläpitoa, sekä luottamusta yritystä kohtaan.

2. Tuo yrityksen persoona esille

Perinteinen ajatusleikki: Jos poistat sosiaalisen median kanavistasi nimet ja logot, eroatko jotenkin muista alasi yrityksistä? Sama kysymys voidaan esittää verkkosivuistasi.

Maailma ja markkinat ovat suurelle osalle yrityksiä auki. Tästä syystä ”kaikille kaikkea” lähestymistapa on tuomittu epäonnistumaan. Yrityksesi on tuotava sosiaalisessa mediassa(kuten muussakin viestinnässä) selkeästi esille oma ”yrityspersoona” ja yrityksen vahvuudet. Miksi asiakkaasi kannattaa toimia juuri sinun organisaatiosi kanssa?

Sosiaalinen media tarjoaa loistavan mahollisuuden tukea yrityksesi persoonaa ja mielikuvaa. Tarinat myy, sanotaan. Sanoisin kuitenkin että vielä paremmin myy se, kun onnistut puhuttelemaan asiakasta henkilökohtaisesti. Jos joku suuttuu, on viesti todennäköisesti toiminut.

3. Oikea sosiaalisen median kanava.

Kun kymmenen vuotta sitten sosiaalinen media tarkoitti samaa kuin Facebook, on nykyään alustoja monenlaisia ja niissä omanlaisensa käyttäjäkunta. Mieti siis yrityksenä, missä potentiaalisten asiakasyritysten henkilöstö todennäköisesti on mukana. Linkedin on peruskauraa B2B firmoille, mutta jos teet esimerkiksi graafista suunnittelua, on todennäköistä että potentiaaliset asiakkaasi (tai siis heidän päättäjänsä) käyttävät esimerkiksi Pinterestiä.

Koska sosiaalisen median läsnäolo vie aikaa yritykseltäsi, kannattaa valita kanavat tarkasti ja ottaa haltuun muutama kanava kunnolla. Suosittelen vaitsemaan jonkin ”Big 4” kanavista, eli Linkedin, Twitter, Facebook, YouTube).

4.Kysymykset, kuvat ja videot sitouttaa paremmin kuin teksti.

Buzzsumon Facebook tutkimuksesta käy ilmi, että kysymykset, kuvat ja videot sitouttaa paremmin kuin pelkkä teksti. Perinteisenä kikkana on toki myös ”3-5 kohdan” listat 😉

Suurin osa ei tule lukeneeksi koko artikkelia (lähinnä otsikot). Jos luit tämän kohdan tekstistä, olet ehkä noin yksi kymmenestä ja voit kehua itseäsi kommentoimalla tähän ”part of 10%team” :D)

Ihminen on visuaalinen, ja kuvan sisäistäminen on huomattavasti nopeampaa kuin tekstin sisäistäminen. Siksi kuvat toimivat myös päinvastoin. Jos käytät ns kuvapankkikuvaa, joka ei suoraan ole postauksesi mukainen, voi vaikutus kääntyä negatiiviseksi.


5.Maksetut mainokset

Kun vielä muutama vuosi sitten oli täysin riittävää yritykselle ylipäänsä löytyä sosiaalisesta mediasta, ja välillä postata jotain, on nykypäivän vaatimukset hyvin erilaiset.

Facebook on liikeyritys, joten sen tehtävä on tuottaa voittoa omistajilleen. Näin ollen Facebookin (tai muiden SoMe kanavien) intresseissä ei ole kovin korkealla toimia ilmaisena markkinointikanavana kaikille mahdollisille yrityksille.

Kun käytät aikaasi (lue rahaa) ja teet tyylikkään ja sitouttavan postauksen, on erittäin tärkeä vamistaa että mahdollisimman moni potentiaalinen asiakas lukee/näkee sen. Sosiaalisessa mediassa markkinointi on vielä kohtuu edullista ja hyvin kohdennettavaa.

Kaiken perustana on aina laadukas ja kiinnostava sisältö, mutta kun sitä onnistuu tuottamaan, on järkevää boostata näkyvyyttä maksetulla mainonnalla.